Dnia 29go lipca 2019 w siedzibie klubu HF5L odbyło się spotkanie oddziału VOT 73 PZK.
Głównym punktem spotkania była prelekcja Marcina SP5ES na temat przebiegu wyprawy 3Y0I na Bouvet. Marcin przedstawił niezwykle ciekawą galerię zdjęć z wyprawy oraz filmy ilustrujące skomplikowane i pracochłonne kilkumiesięczne przygotowania do wyprawy oraz trudny rejs statkiem w kierunku Bouvet.
Marcin stwierdził:
„Bouvet Island : Ham Radio – 2:0. Nasza wyprawa na wyspę Bouvet „Tuńczykiem Atlantyckim” została zatrzymana z powodu załamania pogody. Utrata radaru i anteny satelitarnej zmusiła nas ze względów bezpieczeństwa do powrotu do Kapsztadu, nie osiągając celu. Mieliśmy 15 dni żeglugi, z których 12 dni było w sztormach i cyklonach. Kapitan Anthony Burke statku „MV Atlantic Tuna”, bazując na swoich 20-to letnich doświadczeniach, podjął decyzję o zawróceniu z drogi, ponieważ cyklon z wiatrem o prędkości 160 km/godz i fale o wysokości do 14 metrów z odłamkami lodu, które uszkodziły radar i urządzenia do komunikacji satelitarnej VSAT, anteny HF i VHF, uniemożliwiły prowadzenie precyzyjnej nawigacji, radiokomunikacje i odbiór prognoz pogody. Nie dawało to szans na dalszą bezpieczną żeglugę i nie gwarantowało bezpiecznego lądowania wyprawy na wyspie. Kapitan stwierdził, że doceniając zaangażowanie zespołu 3Y0I w przygotowania do wyprawy oraz odważną postawę zespołu w trakcie rejsu, jest gotów podjąć ponowną próbę lądowania z tą załogą, nie tylko na wyspie Bouvet”.
Patrząc na inne filmy z Bouvet można stwierdzić, że ta niegościnna, niebezpieczna, zamieszkała przez agresywne słonie morskie, pokryta lodowcem wulkaniczna wyspa pozwoli na lądowanie i eksplorację tylko przy bardzo dobrej pogodzie, polarnikom z odpowiednim wyposażeniem, tak więc decyzja o zawróceniu była jedyną słuszną ze względu na bezpieczeństwo uczestników wyprawy.
Ciekawe dodatkowe informacje o wizytach na wyspie Bouvet można przeczytać w artykule „Rozbitkowie z wyspy Bouveta”.
Kilka zdjęć ze spotkania:
Skomentuj